Kalau.dah.penat.sangat

August 28, 2007

Di ofis (hari ini).
Meja berselerak. Kertas kerja sana sini. 2 kotak rokok Winston Merah 14 batang, kosong. Botol air mineral juga, kosong. Nota kecil temujanji yang aku lupa untuk pergi. Surat khabar THE SUN, 5 July 2007, masih belum dibaca. Cd-cd kosong, ada juga yang telah diguna pakai. Aku pun tak tahu yang mana satu. Harus diperiksa satu persatu. Pergilah jahanam. Ada seorang perempuan kat ofis ni cakap nak melenting aje. Kasi bingit satu ofis. Mungkin sebab gaji dia besar agaknya. Mulut nak laser. Bahasa nak puaka. Hidupkan komputer, lembab gila. Mata terus pedih bila tengok lama-lama. Aku pun dah lupa benda yang harus dibuat. Dirumah tadi macam ingat. Sampai ofis terus poison. Bank pula telefon, “En. ha.mije.san, kami masih belum terima bayaran kereta untuk bulan ini”. Suara macam comel, tapi cakap macam aku ni pekak. Terus buat aku benci. Pegilah jahanam. “Nanti hujung bulan saya bayarlah!”. Saja ingin bagi aku naik angin. Satu tin air 100plus. Tuang kedalam mulut, sekadar basahkan lidah! Pemetik api ada 2, rokok sebatang pun tak ada. Fail menimbun, mengalahkan CEO. Buku-buku rujukanlah, buku notalah. Kertas conteng pun ada. Bila dilihat kembali, haram aku tak ingat semuanya. Tak lupa juga bil telefon ofis diatas meja. Pengarah yang beri, semalam sebelum pulang. Suruh lihat dan tanda mana-mana panggilan personal yang telah dibuat. Bil melambung katanya. Aiseh, nak kena potong gaji ke?

Dirumah (sebentar lagi).
Maha sepah. Debu sana sini. Baju yang dibasuh semalam masih didalam mesin basuh. Aku lupa lagi. Bil elektrik dan bil air diatas meja. Masih belum berbayar. Astro baru tertangguh sebulan, sudah kena caj lewat bayaran. Kepala hotak dia lah. Surat ntah siapa diatas meja. Bermacam-macam nama. Tuan rumah ada, penyewa lama pun ada. Aku punya, tiada. Permaidani penuh dengan debu, dengan lebihan-lebihan benang yang terkeluar. Buruk sangat rupanya. Habuk rokok merata-rata. Hish. Masuk bilik. Rupa bantal dan alas tilam semacam sang beruang yang baru lepas tidur. Kain baju yang kering, berkeliaran diatasnya. Belum dilipat. Masuk hari ini sudah 3 hari. Lantai terasa melekit bila berjalan. Pokok didalam bilik air pun nampak penat. Layu aje. Aku lupa siram ke?

Dalam kepala otak (daripada tadi).
Cuba juga buat kira-kira. Tapi tak berjaya.
Terus dia kata –

Aku dah malas dah!!

6 Responses to “Kalau.dah.penat.sangat”

  1. bidan Says:

    *org suruh keje kau ym.. tipu pompuan sana, tipu pompuan sini.. mane tak pening

  2. z[a] Says:

    hmmm..serabut gell..huhu~

  3. jorji Says:

    Penat itu hanya mainan perasaan.

  4. ha.mije.san Says:

    bidan.
    mana ada tipu-tipu. saya memang sang pangeran chenta! muehehe..

    z[a] & jorji.
    serabut = mainan otak
    penat = mainan perasaan

    serabut+penat = bahalol otak jadinya! nyeh.

  5. suefami Says:

    Aku suka ke’transparent’nan ko bila bercerita. keep up the work! BTW.. boleh aku include blog ni dlm list aku tak? I already did.. hee.hee.!

  6. ha.mije.san Says:

    Terima kaseh suefami!
    🙂


Leave a Reply

